Thursday, February 13, 2014

10 Minit Sebelum Subuh


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. Salah satu perkara yang menarik tentang waktu malam ialah ia merupakan waktu yang sangat istimewa bagi orang Islam mahupun bukan Islam. Para psikologi sering mengatakan yang waktu malam adalah waktu spiritual. Ini kerana pada waktu malam, manusia lebih terbuka untuk berkongsi, malah emosi dan perasaan manusia lebih peka pada waktu malam. Dan kerana inilah , kita biasanya melihat manusia berdating dan bersosial pada waktu malam.

Tetapi bagi orang Islam yang beriman, mereka mengambil kesempatan dan keistimewaan pada waktu malam ini dari sudut yang lain. Ketika orang-orang sibuk melakukan hal-hal dunia masing-masing, orang-orang yang beriman ini, mereka memanfaatkan malam yang penuh emosi ini untuk mempersembahkan diri mereka kepada Sang Pencipta. Dan salah satu hal yang sering dibicarakan oleh para ulama' adalah waktu malam merupakan testimoni dari cinta seseorang. Jadi, apapun yang dicintai seseorang, mereka akan menghabiskan waktu malam itu untuk hal yang dicintainya. Sebagai contohnya, mereka yang mencintai kehidupan yang jahil, mereka akan menghabiskan waktu malam mereka untuk pergi ke kelab malam, berparti dan sebagainya dan mereka akan memaksimumkan sebaik mungkin malam mereka untuk perkara-perkara seperti itu.

Akan tetapi, bagi seseorang yang mencintai Allah S.W.T, mencintai Rasul dan alam akhirat, maka mereka akan menghabiskan waktu malam mereka untuk hal-hal akhirat, untuk Allah Azza wa Jalla, sebagaimana yang Allah S.W.T berfirman "Mereka yang beriman, mereka lebih kuat dalam cinta mereka untuk Allah Azza wa Jalla". Jadi ini bukanlah rahsia, dan tidak menjadi kejutan pada umat zaman sekarang yang mengabaikan perkara-perkara yang telah diperintahkan oleh Allah S.W.T dan Rasulullah S.A.W. Kita semua gagal dalam melaksanakannya. Dan saya sebenarnya benci untuk berfikir negatif tentang perkara ini tetapi inilah realitinya yang berlaku pada zaman sekarang. Niat saya bukanlah untuk menambahkan rasa tekanan apatah lagi mematahkan semangat pemuda-pemudi Islam supaya berfikir yang kita sudah tiada harapan. Yang sebenarnya adalah satu persoalan, bagaimana caranya kita ingin keluar dari situasi ini. Bagaimana kita ingin mencontohi malah mengamalkan cara hidup para sahabat Rasulullah S.A.W.

Ibnu Abbas R.A berkata "Aku tidak melihat suatu pun dari para sahabat melainkan mereka mengambil sesuatu dari waktu malam". Ertinya mereka melakukan Qiyamullail iaitu solat malam. Seringkali kita mendangar keluhan dari pemuda-pemudi Islam pada zaman sekarang adalah mereka mengatakan iman mereka tidaklah setebal iman para sahabat, ada juga yang mengatakan iman mereka mulai pudar. Perkara seperti ini sering terjadi kepada para pemuda-pemudi yang  mula menjinakkan diri untuk mendalami Islam, tetapi lama kelamaan semangat untuk mendalami atau semangat untuk beribadah itu menjadi pudar. Perkara ini juga tidak lari dari para muallaf yang pada mulanya mengecap nikmat hidayah, mengecap nikmat beribadat, tetapi lama kelamaan mereka mula tidak merasai nikmat itu lagi. Tapi pada masa yang sama, mereka inginkan nikmat Islam ini kembali.

Hanya ini soalan yang mampu ditanya untuk mereka-mereka seperti ini "Bagaimana hubungan anda dengan Allah S.W.T? Bagaimana dengan Qiyamullail anda? Bila kali terakhir anda bangun pada waktu malam untuk menyembah Allah S.W.T?". Jadi jawapan mereka mudah, mereka tidak sama sekali melakukan solat malam, mereka hanya mengerjakan solat yang wajib iaitu solat lima waktu. Mereka sudah cukup bahagia jika melakukan solat lima waktu itu. Soalnya, jika kita memutuskan hubungan kita pada waktu malam untuk menyembah Allah S.W.T, bagaimana kita akan dapat menjadi muslimin atau muslimat yang lebih baik? Kita tidak boleh mengharapkan yang iman kita tiba-tiba akan naik atau meningkat. Perkara ini tidak mungkin terjadi sama sekali. Kita harus mengambil langkah untuk menjadi muslim yang lebih baik.

Satu nasihat mengenai Qiyamullail, jika kita benar-benar ingin melakukannya, sudah cukup baik jika kita mencubanya terlebih dahulu. Dan saya tidak bercakap tentang menghabiskan keseluruhan waktu malam itu untuk beribadah, saya bercakap tentang 10 minit sebelum masuknya waktu Subuh. Cuba bangun 10 minit sebelum waktu Subuh dan sembahyang Tahajjud dua rakaat. Itu yang paling mudah. Rasulullah S.A.W bersabda bahawasanya Allah S.W.T turun ke langit yang paling rendah pada waktu terakhir sepertiga malam dan Dia bertanya "Siapa diantara hamba-hamba-Ku yang memohon keampunan  dari-ku sehingga Aku akan mengampunkannya? Siapa diantara hamba-hamba-Ku yang mencari kasih sayang-Ku sehingga Aku akan memberikannya kasih sayang? Siapa diantara hamba-hamba-Ku yang meminta kepada-Ku sehingga Aku mengabulkan permintaannya?". Dan sepertiga malam itu masih ada dalam 10 minit sebelum waktu Subuh. MasyaAllah.

Cubalah wahai saudara-saudariku sekalian akan keajaiban solat malam ini. Pada waktu solat malam inilah, kita akan merasakan diri kita sangat sensitif. Hati kita akan merasa sangat tenang dan damai tidak seperti sebelumnya. Kita akan merasakan diri kita sangat kerdil. Kita merasakan diri kita sangat berdosa. Pada waktu inilah waktu yang paling mudah untuk kita mengaku akan segala kesalahan kita pada Allah Azza wa Jalla. Kerana pada waktu ini, di atas sejadah, anda dapat merasakan yang Allah S.W.T berada sangat dengan anda. Berdoa pada waktu inilah akan menyebabkan kita mudah untuk bercucuran air mata. Dan ketahuilah bahawasanya air mata itu adalah sangat mulia pada pandangan Allah S.W.T. Semoga Qiyamullail ini akan menjadi amalan kita semua. InsyaAllah.




No comments:

Post a Comment